מעבר לרכב חשמלי ממשיך להיות אחת ההחלטות החכמות והמשתלמות עבור צרכני הרכב בישראל, גם בתקופה של שינויים רגולטוריים. על אף שהממשלה מתכננת להטיל מס נסועה לרכב חשמלי החל משנת 2026, היתרונות הכלכליים והסביבתיים של רכב חשמלי עדיין משמעותיים ורבים. במאמר זה נסביר את משמעות המס החדש, מתי הוא צפוי להיכנס לתוקף, כיצד הוא משתלב במדיניות המיסוי הכוללת, ובעיקר – למה למרות זאת, רכב חשמלי עדיין מהווה בחירה חכמה ומשתלמת לטווח הארוך.
מהו מס נסועה לרכב חשמלי?
מס נסועה לרכב חשמלי הוא מס חדש שמתוכנן להיכנס לתוקף בישראל בשנת 2026. המס מתבסס על עיקרון פשוט: בעלי רכב חשמלי ישלמו לפי מספר הקילומטרים שהם נוסעים. התעריף המוצע עומד על כ-15 אגורות לכל קילומטר נסיעה ברכב חשמלי.
הסיבות להטלת המס מגוונות:
- פיצוי על אובדן הכנסות ממס הבלו על דלק – בעוד שבעלי רכב בנזין משלמים מס בלו במחיר הדלק (שמהווה כ-60% ממחיר הדלק), בעלי רכב חשמלי אינם משלמים מס דומה על צריכת החשמל לטעינת הרכב.
- הפחתת עומסי תנועה – מטרה נוספת היא לעודד נהגים לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהפחית את הגודש בכבישים, במיוחד באזורי ביקוש גבוהים.
- מימון פרויקטים תחבורתיים – הכנסות המס מיועדות למימון פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף כמו המטרו ושיפור תשתיות תחבורה ציבורית.
על פי הערכות משרד האוצר, מס הנסועה לרכב חשמלי צפוי להכניס לקופת המדינה כ-10 מיליארד שקל בשנה בתוך שנים בודדות, סכום משמעותי שהאוצר אינו יכול להתעלם ממנו במציאות התקציבית הנוכחית.
השפעת מס נסועה לרכב חשמלי על שוק הרכב
הטלת מס נסועה לרכב חשמלי היא אחד השינויים הרגולטוריים שצפויים בשנים הקרובות. אולם, למרות שינוי זה, הכדאיות הכלכלית של רכב חשמלי נשמרת היטב, וזאת מכמה סיבות:
יתרונות משמעותיים שנשמרים גם עם מס נסועה
על אף השינויים במדיניות המס, רכב חשמלי עדיין מציע יתרונות מוכחים:
- חיסכון כלכלי – לפי נתוני רשות החשמל ומשרד האנרגיה, העלות התפעולית של רכב חשמלי נמוכה בכ-30%-50% מרכב בנזין, גם לאחר הוספת מס הנסועה.
- צמצום טיפולים ותחזוקה – נתוני חברות הליסינג מראים שרכב חשמלי דורש בממוצע כ-30% פחות טיפולים שוטפים בשנה בהשוואה לרכב בנזין מקביל.
- יתרונות סביבתיים – על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה, רכב חשמלי מפחית את פליטות גזי החממה בכ-60%-70% בהשוואה לרכב בנזין בישראל, גם בהתחשב בתמהיל ייצור החשמל הנוכחי.
- ביצועים טכניים – רכבים חשמליים מציעים תאוצה מהירה יותר ונהיגה שקטה יותר, וכן פיתוח מהיר של טכנולוגיות חדשות.
- נוחות שימוש – מחקרים מראים ש-80% מטעינות הרכב החשמלי מתבצעות בבית או במקום העבודה, מה שמפחית את הצורך בעצירות בתחנות דלק.
הבנת העלות הריאלית של מס הנסועה
חשוב להבין את המשמעות האמיתית של מס הנסועה על העלות הכוללת של הרכב החשמלי. לפי התכנון הנוכחי, מס הנסועה יעמוד על כ-15 אגורות לקילומטר. משמעות הדבר לבעל רכב חשמלי שנוסע בממוצע כ-15,000 ק"מ בשנה היא תשלום שנתי של כ-2,250 ש"ח (כ-187 ש"ח בחודש).
על פי נתוני משרד האנרגיה, עלות הטעינה החשמלית לק"מ נסיעה נמוכה בכ-70%-60% מעלות הדלק לק"מ ברכב בנזין מקביל. לדוגמה, רכב בנזין ממוצע צורך כ-7-8 ליטר דלק ל-100 ק"מ (עלות של כ-50-60 ש"ח), בעוד שרכב חשמלי צורך כ-15-20 קוט"ש ל-100 ק"מ (עלות של כ-15-20 ש"ח בטעינה ביתית).
בהתבסס על הנתונים הללו, גם לאחר הוספת מס הנסועה, נסיעה של 15,000 ק"מ ברכב חשמלי צפויה להיות זולה בכ-5,000-7,000 ש"ח בשנה בהשוואה לרכב בנזין דומה, רק בהיבט עלויות האנרגיה.
גורמים נוספים בהחלטה על רכב חשמלי
כאשר שוקלים מעבר לרכב חשמלי, חשוב להביא בחשבון מספר גורמים נוספים:
- התפתחות מגוון הדגמים – לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, מספר דגמי הרכב החשמליים בישראל גדל מ-12 בשנת 2021 ליותר מ-35 בשנת 2025, עם טווחי מחירים משתנים.
- צמיחת תשתית הטעינה – לפי נתוני משרד האנרגיה, מספר עמדות הטעינה הציבוריות בישראל גדל מכ-1,000 בשנת 2022 לכ-3,500 בתחילת 2025, עם תוכניות להגיע לכ-10,000 עמדות עד 2030.
- שיפור טכנולוגיית הסוללות – הטווח הממוצע של רכב חשמלי גדל מכ-250 ק"מ בדגמים משנת 2020 לכ-350-400 ק"מ בדגמים חדשים.
השפעת מס נסועה לרכב חשמלי על עלויות שנתיות
היבט | רכב בנזין | רכב חשמלי (לפני מס נסועה) | רכב חשמלי (אחרי מס נסועה) |
אגרת רישוי שנתית | כ-1,600 ש"ח | 426 ש"ח (2024) | 1,500 ש"ח ומעלה (בהתאם לסוג הרכב וזמן עלייתו על הכביש) |
עלות דלק/חשמל שנתית (15,000 ק"מ) | כ-8,000-9,000 ש"ח | כ-2,500-3,000 ש"ח | כ-2,500-3,000 ש"ח |
מס נסועה שנתי | 0 ש"ח | 0 ש"ח | כ-2,250 ש"ח (15,000 ק"מ בשנה) |
סה"כ עלות שנתית | כ-9,600-10,600 ש"ח | כ-2,926-3,426 ש"ח | כ-6,550-10,250 ש"ח |
חיסכון לעומת רכב בנזין | – | כ-6,174-7,674 ש"ח | כ-350-4,050 ש"ח |
אתגרים ביישום מס הנסועה לרכב חשמלי
אחד האתגרים המרכזיים ביישום מס נסועה לרכב חשמלי הוא היבט טכני: הקמת מערכת אמינה שתעסוק הן בגבייה והן באימות הקילומטרז' השנתי של הרכב. אתגר זה דורש פיתוח טכנולוגי והיערכות לוגיסטית מורכבת שעשויים להימשך מעל שנה.
כמו כן, קיים חשש שהמס יכביד במיוחד על נהגים באזורים בהם התחבורה הציבורית מוגבלת. תושבי הפריפריה, הנוסעים מרחקים ארוכים יותר, עלולים לשלם סכומים גבוהים יותר בהשוואה לתושבי אזורים עם תחבורה ציבורית מפותחת.
האם מס הנסועה לרכב חשמלי יחול גם על רכבי היברידי?
נכון לעכשיו, רוב הדיונים מתמקדים בכלי רכב חשמליים מלאים. עם זאת, ייתכן שבעתיד המס יורחב גם לכלי רכב היברידיים, אם כי כנראה בשיעור מופחת בהתאם לחלק היחסי של הנסיעה החשמלית.
רכבי JAC: פתרון חכם בעידן מס הנסועה
למרות האתגרים שמציב מס הנסועה לרכב חשמלי, חברת JAC מציעה פתרונות שהופכים את המעבר לרכב חשמלי לכדאי גם בתקופה זו. רכבי JAC החשמליים מתאפיינים ביעילות אנרגטית גבוהה במיוחד, מה שמאפשר טווח נסיעה ארוך יותר לכל טעינה ומפחית את תדירות הטעינה הנדרשת.
דגם ה-JAC 30, המכונית העירונית החשמלית, מציעה טווח נסיעה מרשים של 374 ק"מ לפי תקן WLTP. עם מחיר התחלתי של 129,900 ₪, היא מהווה פתרון אידיאלי לנסיעות עירוניות ובין עירוניות, תוך הפחתת ההשפעה של מס הנסועה על העלות הכוללת.
בקטגוריית ה-SUV החשמלי, ה-JAC 40 מציג טווח נסיעה מרשים אף יותר של עד 410 ק"מ (WLTP), בזכות סוללה מתקדמת בקיבולת של 65.7 קוט"ש. במחיר התחלתי של 139,900 ₪, הוא מציע תמורה גבוהה לכסף, במיוחד כשלוקחים בחשבון את מס הנסועה העתידי.
יתרה מכך, העלות התפעולית הנמוכה של רכבי JAC החשמליים, הכוללת אחזקה מינימלית (פחות חלקים נעים, פחות טיפולים), מקזזת באופן משמעותי את העלות הנוספת של מס הנסועה. שניהם מגיעים עם שפע של מערכות בטיחות מתקדמות כגון ABS, EBD, בקרת יציבות אלקטרונית (ESC), ומערכות התרעה מתקדמות, המעניקות שקט נפשי בנוסף לחיסכון הכלכלי.
בנוסף, האחריות הנרחבת שמציעה החברה על הסוללה מעניקה הגנה ארוכת טווח לרוכשים, מה שהופך את דגמי JAC לאופציה כדאית במיוחד, גם כאשר לוקחים בחשבון את העלות הנוספת של מס הנסועה לרכב חשמלי.
העתיד של מס הנסועה לרכב חשמלי בישראל
בעוד שמס הנסועה אמור להיכנס לתוקף ב-2026, הדיון הציבורי והמקצועי סביבו עדיין בעיצומו, ויתכנו עדכונים ושינויים במודל המיסוי הסופי. בינתיים, ההחלטה לרכוש רכב חשמלי נותרת נבונה מבחינה כלכלית וסביבתית, במיוחד כאשר בוחנים את החיסכון המשמעותי בעלויות התפעול השוטפות והיתרונות הסביבתיים הברורים. ברור שתחבורה חשמלית היא העתיד, והמעבר אליה ימשיך להתפתח למרות שינויים רגולטוריים זמניים. הצרכנים הנבונים יתחשבו בתמונה הכוללת ויראו שהמאזן עדיין נוטה בבירור לטובת הרכב החשמלי.