דילוג לתוכן

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

השאלה "כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?" מעסיקה את רוב נהגי ישראל – אלו המצוידים ברכבים חשמליים וגם אלו המעוניינים לרכוש אותם. אז אילו גורמים משפיעים על פרק זמן הטעינה? כמה זמן לוקח להטעין בכל עמדת טעינה? וכיצד תוכלו לשמור על הסוללה לאורך זמן? ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ.

השאלה "כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?" מעסיקה את רוב נהגי ישראל – אלו המצוידים ברכבים חשמליים וגם אלו המעוניינים לרכוש אותם. אז אילו גורמים משפיעים על פרק זמן הטעינה? כמה זמן לוקח להטעין בכל עמדת טעינה? וכיצד תוכלו לשמור על הסוללה לאורך זמן? ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ.

הגורמים המשפיעים על זמן הטעינה של רכב חשמלי

זמן הטעינה של רכב חשמלי אינו קבוע, ומושפע ממספר גורמים משמעותיים:

קיבולת הסוללה

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיע על זמן הטעינה הוא גודל או קיבולת הסוללה, הנמדדת בקילוואט-שעה (kWh). ככל שהסוללה גדולה יותר, כך יידרש זמן רב יותר לטעינה מלאה. לדוגמה, סוללה בנפח של 40 kWh תתמלא מהר יותר מסוללה של 80 kWh כאשר מחוברת לאותה עמדת טעינה.

הספק עמדת הטעינה

הספק עמדת הטעינה, הנמדד בקילוואט (kW), קובע במידה רבה כמה מהר תוכל הסוללה להיטען. עמדות טעינה ביתיות רגילות מספקות בדרך כלל בין 3.7 ל-22 קילוואט, בעוד שעמדות טעינה מהירות ציבוריות יכולות לספק בין 50 ל-350 קילוואט.

יכולת הטעינה של הרכב

לא כל הרכבים החשמליים מסוגלים לקבל את אותה עוצמת טעינה. יכולת הקליטה המרבית של הרכב תלויה בארכיטקטורת החשמל שלו. לדוגמה, רכבים עם ארכיטקטורה של 800 וולט (כמו יונדאי איוניק 5 או 6) יכולים לקבל טעינה מהירה יותר מרכבים עם 400 וולט.

מצב הטעינה הנוכחי

טעינת רכב חשמלי אינה ליניארית. באופן כללי, הטעינה מהירה יותר כשהסוללה בין 20% ל-80% מקיבולתה, ואז מואטת משמעותית. זאת כדי להגן על הסוללה ולהאריך את חייה. לכן, טעינה מ-20% ל-80% תהיה הרבה יותר מהירה מאשר טעינה מ-0% ל-100%.

תנאי סביבה

גורם נוסף המשפיע על זמן הטעינה הוא הטמפרטורה הסביבתית. בטמפרטורות קיצוניות (חמות מאוד או קרות מאוד), מערכת ניהול הסוללה של הרכב עשויה להגביל את קצב הטעינה כדי להגן על הסוללה. בימים חמים במיוחד, חלק מהספק הטעינה מופנה לקירור הסוללה.

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי בעמדת טעינה?

זמן הטעינה של רכב חשמלי משתנה דרמטית בהתאם לסוג עמדת הטעינה בה משתמשים. להלן סקירה של סוגי העמדות השונות וזמני הטעינה בכל אחת מהן:

טעינה ביתית משקע רגיל (Mode 2)

כאשר מטעינים רכב חשמלי משקע ביתי רגיל (220V), ההספק המקסימלי הוא בדרך כלל 2.3-3.7 kW. בהספק כזה, טעינה מלאה של סוללה בקיבולת 60 kWh יכולה לקחת בין 16 ל-26 שעות.

חשוב לציין כי על פי הנחיות רשות החשמל, אין לטעון רכב משקע ביתי רגיל למשך יותר משעתיים רצופות, ויש להגביל את הזרם ל-10 אמפר לכל היותר. לכן, שיטת טעינה זו מומלצת למקרי חירום בלבד.

טעינה מעמדת AC ביתית (Mode 3)

עמדות טעינה ביתיות מספקות בדרך כלל הספק של 7.4-22 kW, תלוי בתשתית החשמל של הבית. בהספק של 11 קילוואט, טעינה מלאה של סוללה בנפח 60 kWh תארך כ-5.5 שעות. זוהי שיטת הטעינה המומלצת לשימוש יומיומי, שכן היא שומרת היטב על בריאות הסוללה.

טעינה מהירה DC (Mode 4)

עמדות טעינה מהירות DC מספקות הספק גבוה של 50-350 kW, ומאפשרות טעינה מהירה משמעותית. בעמדת טעינה של 150 kW, ניתן לטעון סוללה של 60 kWh מ-20% ל-80% בכ-20-30 דקות. אולם, כדאי לזכור שלא כל הרכבים מסוגלים לקבל הספק כה גבוה.

מומלץ להשתמש בטעינה מהירה DC בעיקר בנסיעות ארוכות ולא כשיטת טעינה שגרתית, שכן שימוש תכוף בה עלול לפגוע בחיי הסוללה לטווח ארוך.

טבלת זמני טעינה לפי סוג רכב והספק עמדה

סוג רכב קיבולת סוללה (kWh) טעינה ביתית רגילה (2.3 kW) עמדת AC ביתית (11 kW) עמדת DC מהירה (50 kW) עמדת DC אולטרה-מהירה (150 kW)
רכב קטן 40 כ-17 שעות כ-3.6 שעות כ-40 דקות (20%-80%) כ-15 דקות (20%-80%)
רכב בינוני 60 כ-26 שעות כ-5.5 שעות כ-50 דקות (20%-80%) כ-20 דקות (20%-80%)
רכב גדול 80 כ-35 שעות כ-7.3 שעות כ-60 דקות (20%-80%) כ-25 דקות (20%-80%)
רכב יוקרה 100 כ-43 שעות כ-9.1 שעות כ-75 דקות (20%-80%) כ-30 דקות (20%-80%)

הערה: זמני הטעינה בטבלה הם הערכה בלבד ועשויים להשתנות בהתאם לגורמים שונים כמו יכולת הטעינה המקסימלית של הרכב, טמפרטורת הסביבה ומצב הסוללה.

כמה זמן לוקח להטעין רכבי JAC חשמליים?

הרכבים החשמליים של JAC מציעים פתרונות טעינה יעילים ומהירים, המותאמים לצרכים היומיומיים של הנהג הישראלי. בואו נבחן את זמני הטעינה של שני הדגמים המובילים:

JAC 30 – טעינה מהירה לנסיעות עירוניות

דגם ה-JAC 30 מצויד בסוללה בקיבולת של 51.5 קילוואט-שעה, המספקת טווח נסיעה מרשים של עד 374 ק"מ (לפי תקן WLTP). זמני הטעינה של דגם זה הם:

  • טעינה מהירה DC (30%-80%): פחות מ-40 דקות בעמדת טעינה של 60 קילוואט
  • טעינה ביתית AC (0%-100%): כ-7.5 שעות בעמדת טעינה של 7 קילוואט, או כ-5.5 שעות בעמדת טעינה של 11 קילוואט

ה-JAC 30 מציע את היתרון הייחודי של פונקציית V2L (Vehicle to Load), המאפשרת לספק חשמל למכשירים חיצוניים בהספק של עד 3.3 קילוואט – יתרון משמעותי בטיולים או במצבי חירום.

JAC 40 – טעינה יעילה לרכב כביש-שטח

דגם ה-JAC 40, רכב הכביש-שטח החשמלי המתקדם, מצויד בסוללה גדולה יותר בקיבולת של 65.7 קילוואט-שעה, המעניקה טווח נסיעה של עד 410 ק"מ (לפי תקן WLTP). זמני הטעינה של דגם זה הם:

  • טעינה מהירה DC (30%-80%): פחות מ-45 דקות בעמדת טעינה של 70 קילוואט
  • טעינה ביתית AC (10%-100%): פחות מ-8 שעות בעמדת טעינה תלת-פאזית של 11 קילוואט

תכונה ייחודית של רכבי JAC היא מערכת ניהול תרמית משולבת לסוללה, המאפשרת שמירה על טמפרטורה אופטימלית של הסוללה בכל תנאי מזג אוויר, ובכך מבטיחה זמני טעינה עקביים וחיי סוללה אורכים.

יחד עם יכולת קבלת טעינה מהירה, רכבי JAC מציעים את היתרון של אבזור עשיר הכולל מערכות בטיחות מתקדמות, קישוריות מלאה וחללי פנים מרווחים, מה שהופך אותם לבחירה אידיאלית עבור נהגים המחפשים רכב חשמלי יעיל וחסכוני.

איך מחשבים זמן טעינה של רכב חשמלי?

כדי להעריך את זמן הטעינה של רכב חשמלי, ניתן להשתמש בנוסחה פשוטה:

זמן טעינה (שעות) = קיבולת הסוללה (kWh) / הספק הטעינה (kW)

למשל, אם ברשותכם רכב עם סוללה של 60 kWh ואתם מטעינים אותו בעמדת טעינה ביתית של 11 kW, זמן הטעינה המשוער הוא:

60 kWh / 11 kW = 5.45 שעות (כ-5 שעות ו-27 דקות)

אולם, חשוב לציין שנוסחה זו מניחה שהטעינה מתבצעת בקצב קבוע ומ-0% ל-100%. בפועל, קצב הטעינה משתנה לאורך התהליך, ולכן זהו אומדן גס בלבד.

לחישוב מדויק יותר, ניתן להשתמש בנוסחה המתחשבת במצב הטעינה הנוכחי:

זמן טעינה (שעות) = (רמת טעינה יעד – רמת טעינה נוכחית) × קיבולת הסוללה (kWh) / הספק הטעינה (kW)

לדוגמה, אם אתם רוצים לטעון את הרכב מ-20% ל-80% (הפרש של 60%): 0.6 × 60 kWh / 11 kW = 3.27 שעות (כ-3 שעות ו-16 דקות)

מתי כדאי להטעין רכב חשמלי?

זמן הטעינה של רכב חשמלי אינו רק שאלה של "כמה זמן לוקח", אלא גם של "מתי כדאי להטעין". הנה כמה המלצות:

טעינה לילית

הטעינה הלילית מציעה מספר יתרונות בולטים:

  • תעריפי חשמל מוזלים בשעות הלילה (אם יש לכם תעריף "שעות שפל")
  • פחות עומס על רשת החשמל
  • הרכב מוכן ומלא בבוקר
  • זמן מספיק לטעינה איטית ובריאה לסוללה

שמירה על טווח טעינה אופטימלי

מומלץ לשמור על רמת טעינה בין 20% ל-80% ככל האפשר:

  • טעינה מעל 80% מאטה משמעותית את קצב הטעינה
  • טעינה מלאה ל-100% באופן קבוע עלולה לפגוע באורך חיי הסוללה
  • מומלץ להגיע ל-100% רק לפני נסיעות ארוכות

רוב הרכבים החשמליים מאפשרים הגדרת גבול טעינה מקסימלי (למשל 80%) דרך ממשק הרכב או אפליקציה ייעודית.

תכנון נסיעות ארוכות

בנסיעות ארוכות, תכנון מסלול הטעינה הוא קריטי:

  • בדקו מראש היכן נמצאות עמדות טעינה מהירות לאורך המסלול
  • תכננו עצירות טעינה של 20-30 דקות כל 150-250 ק"מ (תלוי בטווח הרכב)
  • קחו בחשבון שטעינה מ-20% ל-80% היא היעילה ביותר מבחינת זמן

האם אפשר לשבת ברכב חשמלי בזמן הטעינה?

אחת השאלות הנפוצות בקרב נהגים חדשים של רכבים חשמליים היא האם בטוח לשבת ברכב בזמן הטעינה. התשובה היא חד-משמעית: כן, בהחלט בטוח לשבת ברכב בזמן הטעינה.

הרכב מתוכנן כך שמערכות הבטיחות בו פעילות גם בזמן הטעינה, וניתן להפעיל את מערכת המיזוג, לשמוע מוזיקה ולהשתמש במערכות הבידור. עם זאת, רוב הרכבים החשמליים לא יאפשרו נסיעה כאשר כבל הטעינה מחובר, כאמצעי בטיחות.

בעמדות טעינה ציבוריות, הכבל ננעל באופן אוטומטי (או בעת נעילת הרכב, תלוי בדגם) ולכן אין צורך בהשגחה צמודה. ניתן לעזוב את הרכב ולחזור אליו לאחר שהטעינה הושלמה.

טיפים לשמירה על בריאות הסוללה ומקסום זמן הטעינה

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להאריך את חיי הסוללה ולמקסם את יעילות הטעינה:

הימנעו מטעינה קיצונית

  • שמרו על רמת טעינה בין 20% ל-80% ככל האפשר
  • הימנעו מפריקה מלאה של הסוללה באופן קבוע
  • טענו ל-100% רק לפני נסיעות ארוכות, ועדיף להתחיל בנסיעה מיד לאחר השלמת הטעינה

העדיפו טעינה איטית על פני טעינה מהירה

  • השתמשו בטעינה ביתית (AC) לשימוש יומיומי
  • הגבילו את השימוש בטעינה מהירה (DC) לנסיעות ארוכות או מצבי חירום
  • טעינה איטית יותר חמה פחות את הסוללה ומאריכה את חייה

התחשבו בתנאי הסביבה

  • בימים חמים במיוחד, נסו להטעין בשעות הערב או הלילה
  • בימים קרים מאוד, העדיפו להטעין את הרכב בסמוך למועד הנסיעה, שכן סוללה חמה יותר יעילה יותר
  • אם אפשר, חנו את הרכב במקום מוצל או במוסך בימים חמים במיוחד

סיכום

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי? כפי שראינו, התשובה מורכבת ותלויה במגוון גורמים: מקיבולת הסוללה, דרך הספק עמדת הטעינה ועד יכולת הקליטה של הרכב עצמו.

רכבי JAC החשמליים מציעים פתרון מאוזן היטב עם זמני טעינה תחרותיים הן בטעינה מהירה והן בטעינה ביתית רגילה. דגם JAC 30 מציע טעינה מהירה של פחות מ-40 דקות (30%-80%), בעוד שדגם JAC 40 מאפשר טעינה מהירה של פחות מ-45 דקות, וזאת לצד טווחי נסיעה מרשימים של 374 ו-410 ק"מ בהתאמה.

בעוד שזמני הטעינה של רכב חשמלי ארוכים יותר מאשר תדלוק רכב רגיל, היתרונות הסביבתיים והכלכליים של רכבים חשמליים ברורים. עם תכנון נכון והבנה של צרכי הטעינה, ניתן להפוך את חווית השימוש ברכב חשמלי לנוחה ויעילה.

התחזית היא שבשנים הקרובות נראה שיפורים משמעותיים בטכנולוגיות הסוללות והטעינה, כולל סוללות בעלות קיבולת גבוהה יותר, זמני טעינה קצרים יותר והרחבת רשת עמדות הטעינה המהירה. כל אלו יהפכו את המעבר לרכב חשמלי לנגיש ואטרקטיבי עוד יותר עבור הציבור הרחב.

 

שתפו:

יש שאלות? צריכים ייעוץ?
השאירו פרטים ונעזור לכם למצוא את ה- JAC המושלם עבורכם

כתבות נוספות שיעניינו אותך