טעינת רכב חשמלי מתבצעת פעמים רבות בעמדות טעינה מהירות, אך מה זה בדיוק אומר? תוך כמה זמן ניתן להטעין את הסוללה במלואה? מה ההבדל בעלויות בין עמדה מהירה (DC) לבין עמדת טעינה רגילה (AC)? המשיכו לקרוא.
סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי
בעולם טעינת רכב חשמלי קיימים שני סוגים עיקריים של עמדות טעינה, השונים זה מזה באופן המרת החשמל ובמהירות הטעינה: עמדות AC (זרם חילופין) ועמדות DC (זרם ישר).
עמדת טעינה AC (זרם חילופין)
עמדת טעינה AC היא הנפוצה ביותר ומשמשת בעיקר לטעינה ביתית או במקומות עבודה. עמדות אלו מספקות זרם חילופין לרכב, והרכב עצמו ממיר את החשמל לזרם ישר באמצעות ממיר (אינוורטר) המובנה בו, לפני שהחשמל מגיע לסוללה.
מאפייני עמדות AC:
- הספקים של 3.7kW עד 22kW (לרוב 7-11kW בטעינה ביתית)
- זמני טעינה ארוכים יחסית, לרוב בין 4-10 שעות למילוי סוללה
- עלות התקנה נמוכה יחסית ונגישות גבוהה
- מתאימות לטעינה במהלך הלילה או בזמן שהרכב חונה לפרקי זמן ארוכים
עמדת טעינה DC (זרם ישר)
עמדת טעינה DC, או עמדת טעינה מהירה, מספקת זרם ישר ישירות לסוללת הרכב, עוקפת את הממיר המובנה ברכב. המרת החשמל מזרם חילופין לזרם ישר מתבצעת בעמדה עצמה, מה שמאפשר הספקים גבוהים בהרבה וטעינה מהירה במיוחד.
מאפייני עמדות DC:
- הספקים של 50kW ועד 350kW
- זמני טעינה מהירים – מ-20 דקות ועד שעה למילוי של 10% ל-80% מהסוללה
- עלות התקנה גבוהה ופריסה בעיקר בצירי תנועה ראשיים
- מתאימות לטעינה מהירה במהלך נסיעות ארוכות או כשנדרש מילוי סוללה מהיר
בעוד שכ-95% מהטעינות מתבצעות בעמדות AC בבית או במקום העבודה, לעמדות DC חשיבות קריטית בהרחבת טווח הנסיעה של רכבים חשמליים ובהפחתת "חרדת הטווח".
מהי טעינה מהירה לרכב חשמלי?
טעינה מהירה של רכב חשמלי היא שיטת טעינה המאפשרת להזרים חשמל לסוללת הרכב בהספק גבוה, ובכך לקצר משמעותית את זמן הטעינה. בעוד שטעינה רגילה (AC) יכולה לקחת 6-10 שעות למילוי סוללה, טעינה מהירה (DC) מסוגלת להעניק לרכב 80% מקיבולת הסוללה בפרק זמן של כחצי שעה עד שעה, תלוי בדגם הרכב ובהספק העמדה.
עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי מוגדרת כעמדה המספקת הספק של 50 קילוואט ומעלה. עם זאת, כיום ישנן עמדות טעינה מתקדמות יותר המציעות הספקים גבוהים בהרבה:
- עמדות טעינה מהירות: 50-60 קילוואט
- עמדות טעינה מהירות מאוד: 100-180 קילוואט
- עמדות טעינה אולטרה-מהירות: 200-350 קילוואט
ככל שההספק גבוה יותר, כך זמן הטעינה מתקצר. אולם, חשוב לציין שהמהירות בפועל מוגבלת גם על ידי יכולת הקליטה של הרכב עצמו.
הדור החדש של טעינת רכב חשמלי: אתגרים ופתרונות
בשנים האחרונות, שוק הרכבים החשמליים בישראל צמח בקצב מדהים – פי ארבעה תוך שלוש שנים בלבד. מכירות הרכבים החשמליים קפצו מ-10,679 יחידות ב-2021 ל-48,219 יחידות ב-2023. אולם, תשתית הטעינה לא תמיד מספיקה להדביק את הקצב.
אחד האתגרים המשמעותיים בתחום טעינת רכב חשמלי הוא ההתאמה בין הדור החדש של הרכבים החשמליים לבין עמדות הטעינה הקיימות. כיום, רבים מהרכבים החשמליים החדשים מגיעים עם:
- סוללות גדולות יותר – בקיבולת של 60-90 קילוואט שעה ויותר
- פלטפורמת 800V – המאפשרת קליטת טעינה בהספקים גבוהים במיוחד (עד 350 קילוואט)
האתגר של זמני טעינה ארוכים
רכב חשמלי מודרני עם סוללה בקיבולת של 90 קילוואט שעה שמתחבר לעמדת טעינה "מהירה" של 60 קילוואט, עשוי להידרש לשהות בעמדה עד שעתיים וחצי למילוי מלא. בפועל, העמדות לא תמיד מספקות את ההספק המרבי שלהן, במיוחד בתנאי חום, ולכן זמני הטעינה עשויים להתארך עוד יותר.
חיבורים לטעינת רכב חשמלי
אחד הדברים המורכבים בעולם הרכב החשמלי הוא נושא החיבורים והתקנים. בניגוד לעולם הדלק, שבו יש סטנדרט אחיד, בעולם הרכב החשמלי יש מספר תקנים שונים לחיבור לעמדות טעינה. להלן הסוגים העיקריים:
CCS2 – התקן האירופאי המוביל
תקן ה-CCS2 (Combined Charging System) הוא התקן המוביל באירופה ובישראל. יתרונו הגדול הוא שהוא מתאים הן לטעינה רגילה (AC) והן לטעינה מהירה (DC) באמצעות אותו שקע ברכב. רוב הדגמים החדשים של רכבים חשמליים בישראל מגיעים עם חיבור CCS2 (כמו הדגמים של JAC).
CHAdeMO – התקן היפני
חיבור ה-CHAdeMO (Charge de Move) הוא תקן יפני המיועד לטעינה מהירה בלבד. רכבים עם תקן זה צריכים שקע נוסף לטעינה רגילה. תקן זה נפוץ בעיקר ברכבים יפניים כמו ניסאן ליף וחלק מדגמי לקסוס.
טסלה – התקן הייחודי
חברת טסלה פיתחה חיבור ייחודי משלה, אך בישראל ובאירופה, רכבי טסלה מגיעים עם חיבור CCS2 התואם את התקן האירופאי.
מה שחשוב לזכור כבעלי רכב חשמלי הוא פשוט איזה חיבור יש לרכב שלכם, ולוודא שעמדת הטעינה אליה אתם מגיעים תומכת בחיבור זה. מרבית עמדות הטעינה המהירות בישראל כוללות את שני החיבורים העיקריים: CCS2 ו-CHAdeMO.
זמני טעינה של רכב חשמלי: השוואה לפי סוגי עמדות וקיבולת סוללה
זמן הטעינה של רכב חשמלי תלוי במספר גורמים:
- הספק הטעינה המקסימלי שהרכב מסוגל לקבל
- ההספק שעמדת הטעינה מסוגלת לספק
- גודל הסוללה של הרכב
- מצב הטעינה ההתחלתי של הסוללה
הטבלה הבאה מציגה השוואה של זמני טעינה משוערים לפי סוגי עמדות שונות וגדלי סוללה נפוצים, בהנחה של טעינה מ-10% ל-80% מקיבולת הסוללה:
סוג עמדת טעינה | הספק מקסימלי | זמן טעינה לסוללה 40kWh | זמן טעינה לסוללה 60kWh | זמן טעינה לסוללה 80kWh | זמן טעינה לסוללה 100kWh |
טעינה ביתית (AC) | 7kW | 5-6 שעות | 7-8 שעות | 9-10 שעות | 12-13 שעות |
טעינה ביתית מתקדמת | 11kW | 3-4 שעות | 4-5 שעות | 5-6 שעות | 7-8 שעות |
טעינה ציבורית (AC) | 22kW | 1.5-2 שעות | 2-3 שעות | 3-4 שעות | 4-5 שעות |
טעינה מהירה (DC) | 50kW | 35-45 דקות | 50-65 דקות | 70-85 דקות | 90-110 דקות |
טעינה מהירה+ (DC) | 100kW | 18-22 דקות | 25-35 דקות | 35-45 דקות | 45-55 דקות |
טעינה אולטרה-מהירה | 150kW+ | 12-15 דקות | 15-20 דקות | 20-30 דקות | 30-40 דקות |
*חשוב לציין שהנתונים הם הערכות כלליות, וזמני הטעינה בפועל עשויים להשתנות בהתאם ליכולת הרכב לקבל טעינה, לטמפרטורת הסוללה, ולגורמים נוספים.
דגמי JAC החשמליים: יכולות טעינה מתקדמות
דגמי הרכבים החשמליים של JAC, ובמיוחד דגמי ה-JAC 30 וה-JAC 40, מציגים פתרונות טעינה מתקדמים שהופכים את חווית טעינת רכב חשמלי לנוחה ויעילה יותר.
JAC 30: טעינה מהירה בעיר ובשכונה
ה-JAC 30, דגם העיר החשמלי המצליח של החברה, מגיע עם סוללה בקיבולת של 51.5kWh, המספקת טווח נסיעה מרשים של עד 374 ק"מ (לפי תקן WLTP) – נתון יוצא דופן לרכב עירוני בקטגוריה זו. היתרון הבולט של הדגם בכל הקשור לטעינת רכב חשמלי הוא יכולת הטעינה המהירה, המאפשרת גמישות רבה הן בשימוש יומיומי בעיר והן ביציאה לנסיעות ארוכות יותר.
ה-JAC 30 תומך בטעינת DC בהספק של עד 60kW, מה שמאפשר טעינה מ-30% ל-80% בפחות מ-40 דקות – זמן מצוין שנותן מענה מהיר כשאתם בדרכים. לחלופין, בטעינה ביתית AC, הרכב מציע שתי אפשרויות טעינה:
- טעינה בעוצמה של 7kW – מילוי מלא של הסוללה (0-100%) בכ-7.5 שעות
- טעינה בעוצמה של 11kW – מילוי מלא של הסוללה בכ-5.5 שעות
יתרון ייחודי נוסף של ה-JAC 30 הוא יכולת V2L (Vehicle to Load) בהספק של 3.3kW, המאפשרת להשתמש בסוללת הרכב כמקור חשמל חיצוני להפעלת מכשירים חשמליים – פתרון מצוין לטיולים, קמפינג או במצבי חירום. הרכב מצויד גם במערכת ניהול תרמית משולבת לסוללה, המסייעת לשמור על ביצועי טעינה אופטימליים בכל תנאי מזג אוויר ומאריכה את חיי הסוללה.
JAC 40: טכנולוגיית טעינה מתקדמת לנסיעות ארוכות
דגם ה-JAC 40, הקרוסאובר המשפחתי המרשים של החברה, מציע פתרון מתקדם לטעינת רכב חשמלי, המתאים במיוחד למשפחות שזקוקות לרכב רב-תכליתי עם טווח נסיעה גדול. הדגם מצויד בסוללה בקיבולת של 65.7kWh, המספקת טווח נסיעה מרשים של 410 ק"מ (לפי תקן WLTP) – נתון שמאפשר נסיעות ארוכות ללא חששות.
בתחום טעינת רכב חשמלי, ה-JAC 40 מציג יכולות מרשימות במיוחד:
- טעינה מהירה DC: הרכב תומך בהספק טעינה של עד 70kW, המאפשר טעינה מ-30% ל-80% בפחות מ-45 דקות
- טעינה ביתית AC: טעינה מלאה מ-10% ל-100% בפחות מ-8 שעות בעמדה תלת-פאזית של 11kW
בנוסף לביצועי הטעינה המרשימים, הרכב מגיע עם שפע של מערכות בטיחות מתקדמות ואבזור עשיר, הכולל מסך מולטימדיה 10.25 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי בגודל זהה, וגג פנורמי מרשים – כל אלו הופכים את ה-JAC 40 לבחירה מצוינת למשפחות שמחפשות רכב חשמלי מרווח, יעיל וטכנולוגי.
חשוב לציין שהמספרים הנ"ל הם במצב אידיאלי, כאשר עמדת הטעינה מספקת את ההספק המקסימלי האפשרי והסוללה נמצאת בטמפרטורה האופטימלית לטעינה. בפועל, זמני הטעינה עשויים להיות ארוכים יותר בהתאם לתנאים בשטח.
עלויות טעינת רכב חשמלי בישראל
טעינת רכב חשמלי מגיעה במספר אפשרויות, כל אחת בעלות שונה:
טעינה ביתית
הטעינה הזולה ביותר היא בבית, שם עלות הקילוואט היא כ-62 אגורות בלבד (כולל מע"מ). לדוגמה, טעינה מלאה של רכב עם סוללה בקיבולת של 60 קילוואט שעה תעלה כ-37 שקלים, וטעינה מלאה של רכב עם סוללה של 90 קילוואט שעה תעלה כ-56 שקלים.
טעינה מהירה בעמדות ציבוריות
עלות הטעינה בעמדות טעינה מהירות ציבוריות גבוהה יותר:
מפעיל | מחיר טעינה מהירה (ש"ח לקוט"ש, כולל מע"מ) |
אי.ווי. אדג׳ (EV Edge) | 1.75-2.85 |
אפקון (ON EV) | 1.85-2.75 |
ג׳ינרג׳י | 2.00 |
זן אנרג׳י (ZEN) | 1.20-2.40 |
טסלה* | 1.10-1.30 |
סונול EVI | 2.45 |
פז | 1.80-2.50 |
*עמדות הטעינה של טסלה פתוחות בדרך כלל רק לרכבי טסלה, והמחירים משתנים בין תחנה לתחנה.
יעילות כלכלית של טעינת רכב חשמלי
למרות העלות הגבוהה יחסית של טעינה מהירה, טעינת רכב חשמלי עדיין זולה משמעותית מתדלוק רכב בנזין או דיזל. בהנחה שרוב הטעינות (כ-95%) מתבצעות בבית, העלות הממוצעת לקילומטר נסיעה ברכב חשמלי היא כ-10-12 אגורות, לעומת כ-50-70 אגורות ברכב בנזין.
טעינת רכב חשמלי – במבט לעתיד
משרד האנרגיה מעריך שעד שנת 2030 יהיה צורך בהרחבת תשתית הטעינה בישראל פי שישה מהקיים כיום. זאת לאור הגידול הצפוי במכירות רכבים חשמליים, כאשר ההערכה היא שבשנה הבאה כרבע מהמכוניות החדשות שיימכרו בישראל יהיו חשמליות. האתגר יהיה לא רק להגדיל את מספר העמדות, אלא גם לשדרג את העמדות הקיימות לתמיכה בהספקים גבוהים יותר, שיתאימו לדור החדש של הרכבים החשמליים. הדגש יהיה על התקנת עמדות טעינה אולטרה-מהירות בקווי נסיעה ארוכים, ועל הגדלת כמות העמדות בטכנולוגיית DC במרכזי ערים ובפריפריה.