בשנים האחרונות נרשם גידול מרשים במספר הרכבים החשמליים בכבישי ישראל (למעלה מ-48,000 רכבים חשמליים נרכשו בשנת 2023 לבדה!). כתוצאה מכך, הצורך בעמדות טעינה לרכב חשמלי – הן בבתים פרטיים והן במרחב הציבורי הולך ועולה, במאמר זה נסקור את כל מה שצריך לדעת על עמדות טעינה, החל מהסוגים השונים ועד לאפליקציות לאיתור עמדות טעינה בדרכים.
סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי: הבנת ההבדלים המהותיים
בעולם הרכב החשמלי קיימים כיום שלושה סוגים עיקריים של עמדות טעינה לרכב חשמלי, הנבדלים ביניהם במהירות הטעינה, בעוצמת החשמל ובמקומות השימוש הנפוצים:
עמדת טעינה ניידת (Mode 2) – טעינה איטית
עמדת הטעינה הניידת היא למעשה כבל טעינה המתחבר לשקע חשמל ביתי סטנדרטי. הכבל כולל בקר עם הגבלת זרם מובנית, שמגן על הרכב בזמן הטעינה. במערכת זו, המטען מעביר מתח חילופין (AC) מרשת החשמל הביתית אל הרכב, והרכב עצמו מבצע המרה לזרם ישר (DC) לצורך טעינת הסוללה.
מאפיינים עיקריים:
- זרם טעינה: מוגבל ל-16 אמפר במערכת חד פאזית
- הספק מרבי: 3.68 קילוואט
- זמן טעינה ממוצע לסוללה בנפח 50 קילוואט: כ-13.5 שעות
- שימוש נפוץ: בתים פרטיים, טעינת חירום
הערה: רוב המטענים הניידים מגיעים עם בורר זרם, המאפשר לכוון את עוצמת הזרם בין 6 ל-16 אמפר. חשוב לציין שעל פי התקן הישראלי, אם המטען אינו עומד בתקן המקומי, יש להגביל את הזרם ל-10 אמפר ואת זמן הטעינה לשעתיים בלבד.
עמדת טעינה קבועה (Mode 3) – טעינה מהירה
עמדת הטעינה הקבועה היא התקן המותקן על קיר או עמוד, ומספקת עוצמת טעינה גבוהה יותר ביחס לעמדה הניידת. גם עמדה זו מספקת זרם חילופין (AC) לרכב, וההמרה לזרם ישר מתבצעת ברכב עצמו.
מאפיינים עיקריים:
-
- הספק בחיבור חד פאזי: עד 7.36 קילוואט
- הספק בחיבור תלת פאזי: עד 22 קילוואט
- זמן טעינה ממוצע לסוללה בנפח 50 קילוואט:
-
- בחיבור חד פאזי: כ-6.8 שעות
- בחיבור תלת פאזי: כ-2.3 שעות
- שימוש נפוץ: בתים פרטיים, בתים משותפים, מקומות עבודה, חניונים ציבוריים
יש לציין שכיום ישנן עמדות טעינה חכמות המסוגלות להתאים את עצמן לסוג המערכת החשמלית הקיימת (חד פאזי או תלת פאזי), מה שמגביר את הגמישות והנוחות של השימוש.
עמדת טעינה מהירה (Mode 4) – טעינה סופר מהירה
עמדת הטעינה המהירה היא המתקדמת ביותר, ועושה שימוש בזרם ישר (DC). בניגוד לעמדות האחרות, כאן ההמרה מזרם חילופין לזרם ישר מתבצעת בעמדת הטעינה עצמה, ולא ברכב. זה מאפשר טעינה ישירה ומהירה במיוחד של הסוללה.
מאפיינים עיקריים:
- הספק: נע בין 30 קילוואט ליותר מ-350 קילוואט
- זמן טעינה ממוצע לסוללה בנפח 50 קילוואט: בין 10 דקות לכשעה וחצי (תלוי בהספק)
- שימוש נפוץ: מרכזי קניות, תחנות דלק, חניונים מסחריים, כבישים מהירים
בשל ההספק הגבוה, עמדות טעינה מסוג זה מצוידות במערכות קירור מבוססות אוויר או מים. העלות הגבוהה של הקמתן והתשתיות הנרחבות שהן דורשות הופכות אותן לנפוצות יותר במקומות ציבוריים.
השוואה מקיפה בין סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי
הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים העיקריים בין שלושת סוגי עמדות הטעינה:
מאפיין | Mode 2 (ניידת) | Mode 3 (קבועה) | Mode 4 (מהירה) |
סוג זרם | AC (המרה ברכב) | AC (המרה ברכב) | DC (המרה בעמדה) |
הספק מרבי | 3.68 קילוואט | 7.36-22 קילוואט | 30-350+ קילוואט |
זמן טעינה (50kWh) | 13-15 שעות | 2.3-6.8 שעות | 10-90 דקות |
התקנה נדרשת | לא נדרשת | נדרשת | מורכבת ויקרה |
שימוש נפוץ | טעינה ביתית בסיסית | בית/עבודה/ציבורי | מסחרי/ציבורי |
עלות משוערת | מגיע עם הרכב | 2,500-3,500 ₪ | יקר מאוד |
עלות התקנה | לא נדרשת | 1,000-6,000 ₪ | גבוהה מאוד |
עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית: שיקולים חשובים
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית מספקת נוחות רבה ומאפשרת לך לטעון את הרכב בקלות מדי לילה. הנה כמה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון לפני ההתקנה:
התאמת עמדת הטעינה לרכב ולתשתית החשמל
טרם רכישת עמדת טעינה, חשוב לבדוק:
- יכולת הטעינה של הרכב – לא כל הרכבים החשמליים יכולים לקבל את ההספק המרבי שעמדת הטעינה מציעה. חלק מהיצרנים מגבילים את הספקי הטעינה ברכבים.
- תשתית החשמל הביתית – האם יש לך חיבור חד פאזי או תלת פאזי? האם לוח החשמל מסוגל לתמוך בעומס הנוסף?
- סוג החיבור – רוב הרכבים החשמליים בישראל מגיעים עם חיבור Type 2. שימו לב שרכבים שיובאו באופן פרטי מצפון אמריקה עשויים להגיע עם חיבור שונה.
עמדה פשוטה מול עמדה חכמה
עמדות טעינה חכמות מציעות יתרונות נוספים, כגון:
- ניהול וניטור הטעינה באמצעות אפליקציה
- אפשרות להגביל את השימוש באמצעות זיהוי משתמש (צ׳יפ או אפליקציה)
- ניהול עומסים עם עמדות אחרות
- איסוף נתונים על צריכת החשמל והטעינה
עבור בית פרטי, עמדה פשוטה לרוב תספיק. בבניין משותף, עמדה חכמה עשויה להיות הכרחית אם ישנה מערכת ניהול עמדות טעינה בבניין.
התקנת עמדת טעינה בבית משותף
אם אתם גרים בבניין משותף, תוכלו להתקין עמדת טעינה אם:
- יש לכם חניה רשומה על שמכם בטאבו
- קיבלתם הסכמה מוועד הבית
- תשתית החשמל מאפשרת זאת
חשוב לציין כי עלות ההתקנה בבית משותף עשויה להיות גבוהה יותר בשל המרחק מלוח החשמל לחניה, וייתכן שיידרשו עבודות נוספות כמו קידוחים, חציבות או הנחת תשתית תת-קרקעית.
היכן ניתן למצוא עמדות טעינה לרכב חשמלי במרחב הציבורי?
אחד היתרונות הגדולים של רכב חשמלי הוא היכולת להטעין אותו במגוון מקומות. בישראל ישנה פריסה הולכת וגדלה של עמדות טעינה לרכב חשמלי במרחב הציבורי:
עמדות טעינה בתחנות דלק
חברות הדלק הגדולות בישראל, כמו פז, סונול ודלק, הקימו עמדות טעינה רבות בתחנות הדלק שלהן. אלו בדרך כלל עמדות מהירות (Mode 4) המאפשרות טעינה של 80% מהסוללה בתוך 20-40 דקות.
עמדות טעינה במרכזי קניות וחניונים
מרכזי קניות, קניונים וחניונים ציבוריים רבים התקינו עמדות טעינה מסוג Mode 3 (קבועות) או Mode 4 (מהירות), המאפשרות לטעון את הרכב בזמן שאתם עושים קניות או מסיירים באזור.
עמדות טעינה בדרכים בין-עירוניות
לאורך כבישים מהירים ובדרכים בין-עירוניות מותקנות יותר ויותר עמדות טעינה מהירות, המאפשרות נסיעות ארוכות ללא חשש מסוללה מתרוקנת.
אפליקציות לאיתור עמדות טעינה
ישנן מספר אפליקציות ואתרים המאפשרים למצוא עמדות טעינה בקרבת מקום, כמו:
- אפליקציית EV Edge
- מפת עמדות הטעינה של פז Charge
- מפת עמדות הטעינה של סונול
- אפליקציות בינלאומיות כמו PlugShare
דגמי JAC החשמליים והתאמתם לפתרונות הטעינה
דגמי JAC החשמליים מצוידים בממיר AC מובנה המאפשר טעינה יעילה בעמדות Mode 2 ו-Mode 3, ומתאימים גם לטעינה מהירה בעמדות Mode 4 בתקן הישראלי. הסוללות המתקדמות בדגמי JAC מאפשרות טעינה מהירה ויעילה, עם טווח נסיעה מרשים לאחר טעינה מלאה.
בחברת JAC, אנו מחויבים להוביל את מהפכת הרכב החשמלי בישראל ולהעניק לכם את המידע והכלים הדרושים כדי ליהנות מחוויית רכב חשמלי אופטימלית. עם תמיכה טכנית מלאה והבנה מעמיקה של צרכי הטעינה, אנחנו כאן לענות על כל שאלה ולסייע לכם בכל צעד בדרך החשמלית שלכם – מבחירת הדגם המתאים ועד להתקנת עמדת הטעינה הביתית הנכונה עבורכם – ליצירת קשר לחצו כאן.