דילוג לתוכן

כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

עם העלייה המתמדת במחירי הדלק והמגמה העולמית למעבר לאנרגיה ירוקה יותר, רכבים חשמליים הופכים לאופציה המועדפת על נהגים רבים. אחת השאלות הנפוצות ביותר שעולות בקרב בעלי רכב חשמלי או מי ששוקלים לרכוש רכב כזה היא כמה עולה להטעין רכב חשמלי? בדיוק לשם כך, ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ - החל מעלויות טעינה ביתיות ועד למחירי טעינה בעמדות ציבוריות ומהירות.

כמה עולה להטעין רכב חשמלי בבית?

טעינה ביתית היא האופציה החסכונית ביותר עבור בעלי רכב חשמלי. עלות הטעינה הביתית מבוססת על תעריף החשמל הביתי הרגיל, ולכן היא משתלמת משמעותית בהשוואה לטעינה בעמדות ציבוריות או לתדלוק ברכב בנזין.

מרכיבים המשפיעים על עלות הטעינה הביתית

  1. מחיר החשמל הביתי – נכון למרץ 2025, מחיר החשמל הביתי בישראל עומד על כ-64 אגורות לקילוואט-שעה (קוט"ש) כולל מע"מ.
  2. גודל הסוללה של הרכב – רכבים חשמליים מגיעים עם סוללות בגדלים שונים, החל מ-40 קוט"ש ברכבים קומפקטיים ועד ל-100 קוט"ש ברכבים גדולים יותר.
  3. יעילות הרכב – היחס בין צריכת החשמל לק"מ נסיעה משתנה בין דגמי הרכב השונים.

חישוב עלות הטעינה הביתית

בואו נחשב כמה עולה להטעין רכב חשמלי בבית על בסיס דוגמה פשוטה:

נניח שברשותכם רכב חשמלי עם סוללה בקיבולת של 70 קוט"ש ומחיר החשמל הביתי הוא 64 אגורות לקוט"ש:

70 קוט"ש × 0.64 ₪ = 44.8 ₪

כלומר, טעינה מלאה של הסוללה בבית תעלה לכם כ-45 ₪ בלבד!
אם נחשב את העלות לקילומטר נסיעה, בהנחה שהרכב צורך קוט"ש אחד לכל 5 ק"מ (צריכה ממוצעת):

0.64 ₪ ÷ 5 ק"מ = 0.128 ₪ (כ-13 אגורות) לקילומטר

לשם השוואה, רכב בנזין צורך בממוצע בין 45-70 אגורות לקילומטר – פער משמעותי של פי 4-5!

כמה עולה להטעין רכב חשמלי בעמדות ציבוריות?

כאשר טעינה ביתית אינה אפשרית או כשאתם בדרכים, עמדות טעינה ציבוריות מהוות פתרון הכרחי. עלות הטעינה בעמדות אלה גבוהה יותר מטעינה ביתית, אך עדיין משתלמת בהשוואה לתדלוק רכב בנזין.

סוגי עמדות טעינה ציבוריות ועלותן

עמדות הטעינה הציבוריות נחלקות לשני סוגים עיקריים:

1. עמדות טעינה רגילות (AC)

עמדות אלה דומות בהספק לעמדות הביתיות, עם הספק שנע בין 7-22 קילוואט. זמן הטעינה בהן ארוך לקטגוריה (5-10 שעות לטעינה מלאה) אך המחיר נמוך יותר בהשוואה לעמדות מהירות.

מחיר ממוצע: 0.75-1.8 ₪ לקוט"ש

לפי נתוני משרד התחבורה, ישנם הבדלים משמעותיים במחירים בין אזורים שונים בארץ:

  • בהרצליה ניתן למצוא עמדות במחיר של כ-0.80 ₪ לקוט"ש
  • ברמת השרון המחיר הוא כ-1.04 ₪ לקוט"ש
  • בחולון המחיר מגיע ל-1.17 ₪ לקוט"ש
  • במושב חנתון המחיר הוא 1.94 ₪ לקוט"ש

2. עמדות טעינה מהירות (DC)

עמדות אלה מציעות טעינה מהירה בהרבה, עם הספק שנע בין 50-250 קילוואט. הן מסוגלות לטעון 80% מהסוללה בתוך 30-60 דקות בלבד, אך במחיר גבוה יותר.

מחיר ממוצע: 1.7-3.5 ₪ לקוט"ש

גם כאן ישנם הבדלים משמעותיים במחירים:

  • בכביש 6 צפון המחיר נע בין 2.16-3.22 ₪ לקוט"ש
  • בכביש הערבה המחיר נע בין 1.4-2.81 ₪ לקוט"ש
  • בחולון נמצאת העמדה היקרה ביותר בישראל עם מחיר של מעל 4 ₪ לקוט"ש

טבלת השוואת מחירי טעינה בעמדות ציבוריות

מיקום סוג עמדה מחיר לקוט"ש עלות טעינה מלאה לסוללה 70 קוט"ש
הרצליה (נופר) AC רגילה 0.12-0.80 ₪ 8.4-56 ₪
רמת השרון (אפקון) AC רגילה 1.04 ₪ 72.8 ₪
חולון (אפקון) AC רגילה 1.17 ₪ 81.9 ₪
נתב"ג (EV EDGE) AC רגילה 1.48 ₪ 103.6 ₪
כביש 6 צפון (אפקון) DC מהירה 2.16-3.22 ₪ 151.2-225.4 ₪
כביש הערבה (ZEN EV) DC מהירה 1.4-2.81 ₪ 98-196.7 ₪
חולון (המרכבה) DC מהירה 4+ ₪ 280+ ₪

גורמים המשפיעים על צריכת החשמל והעלות הכוללת

כדי להבין באופן מלא כמה עולה להטעין רכב חשמלי, חשוב להכיר את הגורמים המשפיעים על צריכת החשמל ברכב:

סגנון הנהיגה

בדומה לרכבי בנזין, נהיגה ספורטיבית או אגרסיבית מגדילה את צריכת האנרגיה. נהיגה חסכונית עם האצות מתונות יכולה להפחית משמעותית את צריכת החשמל.

תנאי הדרך והסביבה

בניגוד לרכבי בנזין, רכבים חשמליים דווקא יעילים יותר בנסיעה עירונית מאשר בנסיעה בין-עירונית מהירה. זאת בזכות מערכת הבלימה הרגנרטיבית, המחזירה אנרגיה לסוללה בעת האטה ובלימה.

טמפרטורה

טמפרטורות קיצוניות משפיעות על ביצועי הסוללה. בחורף קר במיוחד, צריכת החשמל עשויה לעלות בכ-20% בשל הצורך לחמם את הסוללה והתא.

שימוש במיזוג אוויר וחימום

הפעלת מערכות המיזוג והחימום צורכת חשמל רב ויכולה להפחית את טווח הנסיעה.

כמה עולה להטעין רכב חשמלי בהשוואה לתדלוק רכב בנזין?

כדי להבין את ההבדל האמיתי בעלויות, נשווה בין עלות הטעינה של רכב חשמלי לבין עלות התדלוק של רכב בנזין:

השוואה לפי נסועה שנתית ממוצעת של 18,000 ק"מ

סוג הרכב עלות לק"מ עלות חודשית עלות שנתית
חשמלי (טעינה ביתית) 13-15 אג' כ-220 ₪ כ-2,600 ₪
חשמלי (טעינה ציבורית רגילה) 25-40 אג' כ-450-600 ₪ כ-5,400-7,200 ₪
חשמלי (טעינה מהירה בלבד) 40-60 אג' כ-600-900 ₪ כ-7,200-10,800 ₪
בנזין 50-70 אג' כ-750-1,050 ₪ כ-9,000-12,600 ₪

כפי שניתן לראות, אפילו במקרה הפחות אופטימלי של טעינה בעמדות מהירות בלבד, עדיין ישנו חיסכון מסוים בהשוואה לרכב בנזין. אך החיסכון האמיתי מתרחש כאשר הטעינה מתבצעת בעיקר בבית.

טיפים לחיסכון בעלויות טעינה

  1. התקינו עמדת טעינה ביתית – ההשקעה הראשונית תוחזר במהירות דרך החיסכון בעלויות הטעינה.
  2. טענו בשעות השפל – במידת האפשר, טענו את הרכב בשעות הלילה בהן תעריפי החשמל נמוכים יותר.
  3. השתמשו באפליקציות השוואת מחירים – אפליקציות כמו זו של משרד התחבורה או של ספקיות הטעינה מאפשרות להשוות מחירים ולמצוא את העמדות הזולות באזור.
  4. אמצו סגנון נהיגה חסכוני – האצות מתונות והסתמכות על בלימה רגנרטיבית יכולים להפחית משמעותית את צריכת החשמל.

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

זמן הטעינה הוא גורם משמעותי בשיקולי הרכישה והשימוש ברכב חשמלי. הזמן משתנה בהתאם לסוג העמדה ולמאפייני הרכב:

טעינה ביתית רגילה (AC)

  • הספק טיפוסי: 7-11 קילוואט
  • זמן טעינה: 6-10 שעות לטעינה מלאה
  • מתאים ל: טעינה לילית קבועה

טעינה ציבורית רגילה (AC)

  • הספק טיפוסי: 11-22 קילוואט
  • זמן טעינה: 3-7 שעות לטעינה מלאה
  • מתאים ל: טעינה במקום העבודה או בקניון במהלך שהייה ארוכה

טעינה מהירה (DC)

  • הספק טיפוסי: 50-150 קילוואט
  • זמן טעינה: 30-90 דקות ל-80% טעינה
  • מתאים ל: נסיעות ארוכות עם עצירות קצרות

טעינה אולטרה-מהירה (DC)

  • הספק טיפוסי: 150-350 קילוואט
  • זמן טעינה: 15-30 דקות ל-80% טעינה
  • מתאים ל: עצירות קצרות בנסיעות ארוכות, כגון עצירה בתחנות דלק בכבישים מהירים

גורמים המשפיעים על מהירות הטעינה

  1. הספק הממיר ברכב – ללא קשר להספק העמדה, הרכב מוגבל בקצב הטעינה שהוא יכול לקבל. למשל, רבים מהרכבים החשמליים מוגבלים לקבלת 11 קילוואט בטעינת AC, גם אם העמדה מסוגלת לספק 22 קילוואט.
  2. מצב הסוללה – קצב הטעינה מהיר יותר בין 20% ל-80% מקיבולת הסוללה, ומאט משמעותית בקצוות (0-20% ו-80-100%).
  3. טמפרטורת הסוללה – סוללות קרות או חמות מדי נטענות לאט יותר כדי למנוע נזק.

רכב חשמלי חסכוני – JAC

מותג JAC, שהוקם ב-1964, הוא יצרן רכב מבוסס ומנוסה עם מיקוד הולך וגובר ברכבים חשמליים. כחלק מההתפתחות בשוק הרכב החשמלי, JAC מציע מספר יתרונות ייחודיים:

יתרונות רכב חשמלי של JAC

  1. חיסכון בעלויות – עלות הטעינה נמוכה משמעותית בהשוואה לתדלוק רכב בנזין, כפי שהראינו במאמר זה.
  2. טכנולוגיה מתקדמת – בזכות שיתופי פעולה עם חברות כמו יונדאי, פולקסווגן ו-HUAWEI, רכבי JAC מציעים טכנולוגיות מתקדמות במחירים תחרותיים.
  3. טווח נסיעה אופטימלי – JAC מתמודדת עם "חרדת הטווח" באמצעות פתרונות המאפשרים טווח נסיעה ארוך לקטגוריה.
  4. עלויות אחזקה נמוכות – מלבד החיסכון בעלויות הטעינה, רכבים חשמליים מציעים עלויות תחזוקה נמוכות יותר בשל פחות חלקים נעים ופחות צורך בטיפולים שוטפים.
  5. אחריות נרחבת – המותג מציע כיסוי אחריות המספק שקט נפשי לבעלי הרכב.

לסיכום, המעבר לרכב חשמלי אינו רק צעד סביבתי חיובי, אלא גם החלטה כלכלית חכמה שיכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה. עם פריסה הולכת וגדלה של עמדות טעינה ציבוריות, ועם הירידה המתמשכת במחירי רכבים חשמליים כדוגמת אלו של JAC, הבחירה ברכב חשמלי הופכת להיות יותר ויותר משתלמת עבור הצרכן הישראלי. בעת שקילת רכישת רכב חשמלי, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה שלו, את גודל הסוללה ואת האפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית. אלו הם הגורמים שישפיעו בסופו של דבר על העלות הכוללת של הטעינה ועל חווית השימוש ברכב.

שתפו:

יש שאלות? צריכים ייעוץ?
השאירו פרטים ונעזור לכם למצוא את ה- JAC המושלם עבורכם

כתבות נוספות שיעניינו אותך