סוגי ביטוח רכב חשמלי
ביטוח רכב חשמלי מתחיל בבחירת סוג הפוליסה – ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'. אמנם עד לשלב זה אין שוני רב בין הרכבים החשמליים לרכבי בנזין, אך ככל שנכנסים לעומק מאפייני הביטוח, למחירים ולסיכוי להפעלתו, כך ההבדלים באים לידי ביטוי.
ביטוח חובה
כשמו כן הוא, ביטוח חובה הינו הביטוח הבסיסי ביותר והינו בגדר חובה בחוק עבור כל רכב ממונע. מדובר בביטוח המקנה מימון כספי עבור נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונה בה הרכב היה מעורב (לא עלינו). הכיסוי חל עבור כל אדם אשר נפגע בתאונה, החל מבעל הרכב, הנוסעים המתלווים ועד לאנשים אחרים שהיו מעורבים.
כמה עולה ביטוח חובה לרכב חשמלי?
דגם רכב | אומדן ביטוח חובה (ש"ח) | רמת מורכבות |
JAC 30/40 | 1,300-1,800 | בינונית |
יונדאי איוניק 5 | 1,200-1,700 | בינונית |
פולקסווגן ID.4 | 1,250-1,700 | בינונית-גבוהה |
טסלה מודל 3 | 1,400-1,900 | גבוהה |
קיה EV6 | 1,400-1,900 | בינונית-גבוהה |
BMW i4 | 1,800-2,300 | גבוהה מאוד |
ביטוח מקיף
ביטוח רכב חשמלי מקיף נותן פתרון הוליסטי להגנה על הרכב. הוא מכסה נזקים עצמיים, גניבה, שריפה ונזקי טבע. עלות הביטוח המקיף גבוהה יותר בשל העלות הגבוהה של רכיבים חשמליים יקרים. במקרה של רכבים חשמליים, הביטוח המקיף חשוב במיוחד בשל המורכבות הטכנולוגית של הרכב.
כמה עולה ביטוח מקיף לרכב חשמלי?
דגם רכב | ביטוח מקיף (₪ לשנה) | הטבות נפוצות |
טסלה מודל 3 | 11,000-15,000 | כיסוי מערכות אוטופיילוט |
יונדאי איוניק 5 | 9,000-13,000 | כיסוי עמדת טעינה, הגנת סייבר |
קיה EV6 | 10,000-14,000 | כיסוי מערכות טכנולוגיות |
פולקסווגן ID.4 | 9,000-13,000 | כיסוי נזקי טבע ומערכות |
JAC 40 | 5,100-5,500 | כיסוי נזקי טבע ומערכות |
JAC 30 | 4,500-5,200 | כיסוי נזקי טבע ומערכות |
ביטוח צד ג'
ביטוח צד ג' מהווה חלק אינטגרלי מהביטוח המקיף, אך קיימת אפשרות לרכוש אותו גם כפוליסה נפרדת. באופן כללי הצרכים הבסיסיים של כיסוי צד ג' זהים בין רכב חשמלי לרכב בנזין, אך עדיין קיים הבדל משמעותי בכל הנוגע לרכבים חשמליים והסיכונים הנלווים לתשתית הטעינה. נזקים אלו עלולים להיגרם לצד שלישי כתוצאה מתקלה או תאונה הקשורה לעמדת הטעינה, ומצריכים התייחסות מיוחדת בפוליסה.
לכן מומלץ לבעלי רכבים חשמליים לוודא שפוליסת צד ג' שלהם מכסה גם נזקים פוטנציאליים הקשורים למערכת הטעינה, ולא רק נזקים הנובעים מתאונות דרכים רגילות.
בנוסף, חשוב לבדוק עם חברת הביטוח האם קיימות תוספות או הרחבות ייעודיות לכיסוי צד ג' המותאמות במיוחד לרכבים חשמליים, שיכולות לספק הגנה מקיפה יותר במקרה של נזק לצד שלישי.
כמה עולה ביטוח צד ג' לרכב חשמלי?
דגם רכב | מחיר ביטוח צד ג' (₪ לשנה) | טווח מחירים |
פולקסווגן ID.4 | 3,400-4,100 | גבוה |
טסלה מודל 3 | 3,400-3,900 | גבוה-בינוני |
יונדאי איוניק 5 | 3,200-3,900 | בינוני |
קיה EV6 | 3,000-3,900 | בינוני |
JAC 40 | 3,200-3,400 | נמוך-בינוני |
JAC 30 | 2,900-3,400 | נמוך |
מרכיבים בביטוח רכב חשמלי
ביטוח רכב חשמלי מורכב ממספר מאפיינים אשר נבדלים מביטוח רכב בנזין, כמו למשל:
כיסוי ביטוחי לסוללה
הסוללה נחשבת לרכיב המרכזי ברכבים חשמליים, וכתוצאה מכך גם המחיר שלה מטפס בהתאם. על פי נתונים של משרד האנרגיה – מחיר הסוללה יכול להגיע עד לכ-40% מערכו הכולל של הרכב החשמלי. לכן, חשוב מאוד לבטח את הסוללה, לשם כך ניתן לבחור בין 3 אופציות שונות:
- ביטוח מקיף – מכסה באופן מלא את הסוללה עצמה, וכולל כל נזק שעלול להיגרם לה או ממנה (כולל גניבה).
- כיסוי חלקי – מכסה מקרים ספציפיים, כמו למשל פגיעה בשל שריפה, התקלחות או תאונה. אינו כולל בתוכו בלאי הנגרם כתוצאה משימוש יתר או נזקי הזמן.
- כיסוי בסיסי הכולל השתתפות עצמית – הכיסוי הבסיסי ביותר, הכולל כיסוי חלקי של הביטוח בכל הנוגע לנזקים שנגרמו לסוללה, תוך שילוב השתתפות עצמית של בעל הרכב.
כיסוי ציוד טעינה – ביתי ונייד
מרבית הפוליסות כוללות בתוכן כיסוי עבור נזקים העלולים להיגרם לציוד הטעינה (הביתי והנייד כאחד). הכוונה הינה לתחנת הטעינה הביתית ולציוד הטעינה הנייד אשר מאוחסן ברכב. חשוב לציין כי התקנת עמדת טעינה ביתית מלווה בעלות כספית לא מבוטלת, לכן כיסוי מסוג זה חשוב ומומלץ לבעלי רכבים חשמליים.
שירותי דרך לרכבים חשמליים
שירותי דרך לרכבים חשמליים מהווים מרכיב קריטי בחבילת הביטוח (וכלולים בדרך כלל בפוליסה הבסיסית). בעוד שרכבי בנזין ודיזל נתקלים בתקלות מסורתיות כמו פנצ'רים, תאונות או תקלות מכניות, רכבים חשמליים חשופים למגוון רחב יותר של אתגרים. אלה כוללים תקלות במערכת החשמלית המורכבת, בעיות בניהול הסוללה, אתגרי טווח נסיעה והתמודדות עם מערכות טעינה. המורכבות הטכנולוגית של רכבים חשמליים מחייבת התאמה מיוחדת של שירותי הדרך.
חברות הביטוח מציעות מספר פתרונות מותאמים, המחולקים לשלושה סוגי שירות עיקריים:
- שירותי גרירה מיוחדים – כולל ציוד ייעודי המותאם לרכב חשמלי. הגרירה מתבצעת על משטח ייעודי למניעת נזק למערכות החשמליות והסוללה. השירות כולל העברה לנקודת טעינה קרובה או למוסך מורשה לרכב חשמלי.
- סיוע בטעינה – במקרה של התרוקנות הסוללה בדרך, ניתן שירות טעינה נייד המספק טעינה מהירה לטווח של 25-30 ק"מ, המאפשר הגעה לתחנת טעינה קרובה. חלק מחברות הביטוח מציעות גם שירות הכוונה לעמדת הטעינה הקרובה ביותר.
- תמיכה טכנית מרחוק – מוקד מקצועי המתמחה ברכבים חשמליים ומסוגל לאבחן תקלות מרחוק, לספק הדרכה טלפונית לתפעול מערכות הרכב ולתאם טיפול במוסך מורשה במקרה הצורך. בחלק מהמקרים ניתן גם שירות איתור תקלות באמצעות אפליקציה ייעודית.
מערכות טכנולוגיה מתקדמת
המערכות המתקדמות המותקנות ברכבים החשמליים מחייבות התייחסות ביטוחית מיוחדת, הן בשל עלותן הגבוהה והן בשל המורכבות התפעולית שלהן.
הנושא המרכזי בהקשר זה הוא מערכות הסיוע לנהג (ADAS) והנהיגה האוטונומית. בעוד שמערכות אלו מגבירות את הבטיחות, הן מעלות שאלות מורכבות לגבי אחריות במקרה של תאונה. למשל, במקרה שבו הרכב נמצא במצב נהיגה אוטונומית – האם האחריות נופלת על הנהג, היצרן, או ספק התוכנה? פוליסות ביטוח מודרניות חייבות להתייחס לתרחישים אלו באופן מפורש.
היבט נוסף הוא עדכוני התוכנה המתבצעים מרחוק (OTA – Over The Air). בניגוד לרכבים מסורתיים, רכבים חשמליים מקבלים עדכוני תוכנה תכופים המשפיעים על מערכות הרכב. תקלה בעדכון כזה עלולה להשפיע על תפקוד הרכב ולגרום נזקים. הפוליסה צריכה להגדיר במדויק את הכיסוי במקרים אלו ואת חלוקת האחריות בין היצרן לבעל הרכב.
חשוב לציין גם את מערכות הבידור והמולטימדיה המתקדמות, הכוללות מסכי ענק, מערכות סאונד יוקרתיות ומערכות תקשורת מתקדמות. עלות החלפה או תיקון של מערכות אלו גבוהה משמעותית בהשוואה למערכות המקבילות ברכבים מכניים, ולכן נדרש כיסוי ביטוחי מתאים. חלק מחברות הביטוח מציעות הרחבות מיוחדות לכיסוי מערכות אלו, כולל הגנה מפני נזקי סייבר ותקלות תוכנה.
אילו חברות מציעות ביטוח לרכב חשמלי?
מרבית חברות הביטוח מציעות ביטוחים מותאמים לרכבים חשמליים, כאשר הבולטות שבהן הן: AIG, ביטוח ישיר, הפניקס, מגדל, כלל, הראל, מנורה מבטחים ועוד. מומלץ לערוך השוואת ביטוחים טרם הבחירה הסופית, תוכלו לעשות זאת בצורה מקוונת בקלות ובמהירות על כניסה לאתרים Wobi ו-בסטי.